رایج ترین آسیب های وارد شده به زانو در فوتبال چیست؟

رایج ترین آسیب های وارد شده به زانو در فوتبال چیست؟

زانو یکی مفصل های پیچیده و مهم بدن است که بسیار آسیب پذیر است. زانو از استخوان ران را که بلندترین استخوان در بدن است را به استخوان تیبیا متصل می کند. همچنین رباط های بزرگ زیادی وجود دارد که استخوان های زانو را به هم متصل می کنند و به حرکت زانو کمک می کنند. مینیسک یک گوه از غضروف ها است که به عنوان یک بالشتک بین استخوان ران و درشت نی عمل می کند و مانند یک ضربه گیر عمل می کند. بسیاری از ورزشکاران علی الخصوص فوتبالیست ها از ناحیه زانو دچار آسیب دیدگی می شوند.

فوتبال جزء ورزش های محبوب در میان افراد می باشد که بالاترین میزان آسیب دیدگی را دارد. در این میان زانو بیشتر از سایر اعضای بدن دچار آسیب می شود. این آسیب ها شامل صدمات تماسی و غیر تماسی باشند. متأسفانه، به دلیل پیچ خوردگی و دررفتگی مچ پا، چرخش و سایر مکانیزم هایی که هنگام بازی در فوتبال زانو را در معرض خطر قرار می دهد، خطر پارگی ACL بسیار زیاد است.

اگر شما نیز با توجه به سن و سبک زندگیتان علائمی شبیه این دارید جهت مشاوره یا رزرو نوبت میتوانید از این لینک اقدام نمایید

 

صدمات وارد بر لیگامان و رباط های زانو

بازیکنان فوتبال مرتباً دچار آسیب دیدگی یک یا چند رباط می شوند. این رباط ها شامل رباط صلیبی قدامی (ACL)، رباط صلیبی خلفی (PCL)، رباط جانبی داخلی زانو (MCL) و رباط جانبی خارجی زانو (LCL) می باشد.

آسیب رباط صلیبی قدامی ACL

یکی از آسیب های شایع در فوتبال پارگی ACL است. در این شرایط، در حدود ۷۰٪ مواقع، این یک آسیب غیر تماسی است که در طی آن پای فرد می پیچد و موقعیت خود را تغییر می دهد.

هنگامی که یک ورزشکار به سرعت تغییر جهت می دهد، یا از یک ارتفاعی می پرد یا هنگام دویدن ناگهان سرعت خود را کم می کند، احتمال پارگی رباط صلیبی ACLوجود دارد. همزمان با بروز آسیب بلافاصله تورم در زانو اتفاق می افتد و راه رفتن با درد همراه خواهد بوداگر طی پس از آسیب به زانوسریعا متورم شود در اغلب موارد نشان دهنده پارگی ACL است. در این شرایط، آسیب دیدگی باید هر چه زودتر مورد بررسی شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ آسیب دیگری در آن ناحیه وجود ندارد تا خطر آسیب طولانی مدت به زانو به حداقل برسد.

درمان این نوع آسیب به میزان پارگی رباط، آسیب دیدگی های همراه دیگر علائم به وجود آمده در زانو و میزان نیاز جسمی بیمار به زانوی خود بستگی دارد. گاهی اوقات، متخصص ارتوپدی برای ترمیم پارگی کامل ACL اقدام به انجام جراحی می کند. با توجه به مکانیسم چرخش زانو در فوتبال و سایر ورزش ها، هنگامی که رباط صلیبی یک ورزشکار هنگام بازی فوتبال پاره می شود، توصیه می شود که برای بازسازی ACL تحت عمل جراحی قرار گیرد تا ثبات را به بهترین وجه در زانوی خود بازگرداند.

آسیب رباط جانبی داخلی زانو MCL

به طور کلی رباط های جانبی داخلی زانو در اثر ضربه مستقیم، پرش از ارتفاع و وارد شدن نیرو از پهلو به زانو دچار پارگی یا کشیدگی می شود. این آسیب موجب درد، اشکال در راه رفتن و حساسیت می شود. روش های درمانی آسیب رباط های جانبی داخلی زانو شامل استفاده از روش های بی حرکت نگه داشتن زانو، استراحت ، استفاده از کپمرس یخ، بستن باند و نگهدارنده در زانو است.

آسیب رباط صلیبی خلفی PCL

هنگامی که یک بازیکن فوتبال دچار ضربه ای به قسمت جلوی زانو وخود می شود یا یک حرکت اشتباه در زمین انجام می دهد، احتمال وارد شدن آسیب به رباط PCL بیشتر می شود. بیشتر پارگی و آسیب PCL با درمان محافظه کارانه بهبود می یابد. PCL آسیب دیده منجر به درد هنگام راه رفتن، بی ثباتی و تورم زانو می شود. گاهی به دلیل پارگی کامل و آسیب زیاد به PCL ممکن است جراحی لازم باشد.

آسیب رباط جانبی خارجی زانو LCL

یکی از رباط های که احتمال آسیب آن هنگام فعالیت های ورزشی مانند فوتبال آسیب می بیند، پارگی رباط جانبی خارجی زانو یا LCL می باشد. هنگامی که به بخش داخلی زانو نیروی شدیدی وارد شود، ممکن است آسیب LCL رخ دهد. علائم ناشی از این آسیب شامل درد، تورم، ضعف، حساسیت به لمس و ناراحتی در قسمت خارجی زانو است. درمان شامل روش RICE، داروهای ضد التهاب و بی حرکتی زانو است. گاهی اوقات برای اتصال مجدد رباط به استخوان انجام عمل جراحی نیاز است.

پارگی مینیسک زانو در ورزش فوتبال

سایر آسیب های مربوط به فوتبال در زانو شامل پارگی مینیسک است. مینیسک فیبروغضروف های دایره ای شکل در زانو هستند. مینیسک از کل زانو محافظت می کند و هنگامی که فرد دچار آسیب در مینیسک خود می شود، یعنی عملکرد طبیعی آن زانو از بین می رود. بنابراین، مهم است که هنگام پارگی مینیسک، زانو توسط یک جراح زانو با تجربه مورد بررسی، تشخیص و درمان قرار گیرد

پارگی مینیسک انواع مختلفی دارد و به همین ترتیب چندین روش برای ترمیم مینیسک وجود دارد. یکی از مهم ترین دلایل پارگی مینیسک در بازیکنان فوتبال این است که فرد دچار پارگی ACL می شود. پارگی رباط صلیبی می تواند موجب پارگی مینیسک داخلی یا جانبی یا هر دو شود. در این شرایط، زمانی که ACL پاره می شود، به دلیل هدایت نیروهای وارده به سمت زانو، استخوان درشت نی به سمت جلو می لغزد و می تواند منیسک را پاره کند.

هنگامی که فرد دچار پارگی منیسک زانو می شود، توصیه می شود که هر چه سریع تر نسبت به درمان آن اقدام کند زیرا احتمال بهبود آن بسیار زیاد است. این به این دلیل است که فاکتورهای مهم رشد و سلول های بنیادی زیادی وجود دارد که با آزاد سازی آنها در زانو باعث می شود که مینیسک در بسیاری از شرایط بهبود یابد.

در رفتگی مچ پا در فوتبالیست ها

آسیب دیدگی نسبتاً شایع دیگر زانو در یک بازیکن فوتبال، دررفتگی مچ پا است. برخی از افرادی که دچار آسیب ناحیه مچ پا می شوند تورم و درد زیادی را تجربه می کنند. پیچ خوردگی مچ پا در واقع، وارد شدن آسیب به بافت ها و  رباط هایی است که استخوان پا را احاطه کرده و آنها را به پا متصل می کند. تمام رباط ها یک دامنه حرکتی دارند و زمانی که فشار یا آسیب وارد شده خارج از این محدوده می تواند منجر به مشکلانی از جمله پیچ خوردگی مچ پا در ورزشکاران و دیگر افراد شود.

شکستگی استخوان

اگر ضربات مستقیم زانو وارد یا یک بازیکن فوتبال در حین بازی بر روی پای خود بیفتد، احتمال شکستگی در ناحیه کشکک زانو و سایر استخوان های پا می شود. اگر استخوان تکه تکه شود، برای ترمیم نیاز به جراحی است

شکستگی سر استخوان فیبولا ( نازک نی) در ناحیه خارجی مفصل زانو به راحتی در اثر ضربات مستقیم دچار شکستگی می شود. اگر استخوان از تراز خارج نشده باشد، بی حرکتی و درمان متداول آسیب را درمان می کند. با این حال، گاهی اوقات، شکستگی استخوان فیبولا پیچیده است و نیاز به جراحی دارد.

آسیب دیدگی کشکک زانو

در صورت ضربه مستقیم کشکک می تواند از جای خود خارج شود. این ضربه می تواند این استخوان را به سمت ناحیه خارجی زانو هدایت کند. بیشتر دررفتگی های کشکک به راحتی با صاف کردن زانو به حالت طبیعی خود برمی گردند. با این حال، برخی از دررفتگی های کشکک جدی هستند و نیاز به جراحی دارند.

درمان شامل تمرینات تقویت کننده، استفاده از سرما درمانی و داروهای ضد التهاب است. موارد شدید این اختلال نیاز به جراحی آرتروسکوپی زانو برای از بین بردن غضروف آسیب دیده و تنظیم مجدد قسمت های عضله چهار سر ران دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *