چه زمانی به جراح زانو مراجعه نماییم؟

صدا دادن زانو

درد زانو از مشکلاتی است که معمولا به تدریج و طی گذشت مدت زمان طولانی ایجاد می‌شود. درد زانو گاهی به دلیل فعالیت ناگهانی و بدون آسیب جدی ایجاد می‌شود و می‌توان آن را با روش‌هایی در خانه مدیریت کرد. گاهی نیز درد زانو به دلیل آسیب‌هایی ایجاد می‌شود که نیاز به مراجعه به پزشک وجود خواهد داشت. دردهای مزمن و طولانی‌مدت مانند آرتروز زانو را می‌توان به تغییر سبک زندگی مانند کاهش وزن و تمرینات ورزشی ویژه که به تقویت عضلات زانو منجر می‌شود کاهش داد اما در نهایت برای درمان آنها نیاز به پزشک متخصص خواهد بود.

روش‌هایی که به کاهش درد بدون نیاز به جراح زانو منجر می‌شوند شامل استراحت و دوری از فشار و استرس زیاد بر زانو، استفاده از کمپرس یخ، بستن محل درد، بالا نگهداشتن زانو نسبت به سطح بدن در هنگام درازکشیدن و استفاده از مسکن‌های معمول هستند که بسته به نوع آسیب و درد زانو ممکن است بکار گرفته‌شوند. اما در مواردی درد زانو قابل تسکین با روش‌های خانگی نیست و علائمی از آسیب‌های جدی‌تر وجود دارد که نیاز به مراجعه به یک پزشک متخصص جراح زانو را نشان می‌دهد. از جمله‌ی علائم آسیب زانو که نیاز به مراجعه به پزشک متخصص را نشان می‌دهند شامل موارد زیر هستند:

تغییر شکل زانو:

این تغییر شکل در زانو را می‌توان با کنار هم قراردادن زانوی آسیب‌دیده و سالم تشخیص داد. در صورتی که تغییر شکلی در زانو ایجاد شده‌باشد می‌تواند نشان‌دهنده‌ی شکستگی یا دررفتگی در قسمت‌های مختلف زانو از جمله کشکک زانو باشد.

مشکل در راه‌رفتن:

زمانی که درد زانو به قدری زیاد می‌شود که منجر به لنگیدن فرد می‌شود و یا مانع از راه‌رفتن فرد می‌شود باید به پزشک متخصص زانو مراجعه کرد. درد شدید در زانو می‌تواند نشانگر آسیب به استخوان‌ها یا غضروف‌های زانو باشد.

ناتوانی در حمل وزن بدن:

اگر فرد هنگامی که می‌ایستد نمی‌تواند وزن خود را بر روی زانو بیاندازد، می‌تواند نشانه‌ای از آسیب‌های مختلفی در زانو باشد که نیاز به تشخیص تخصصی توسط پزشک متخصص دارد.

بی‌ثباتی زانو:

در این حالت فرد احساس می‌کندکه زانوی او لق می‌خورد، ساختار زانو در جای خود بازی می‌کند یا اینکه ساختار زانو از هم فرو خواهدپاشید. این حالت معمولا به دلیل آسیب رباط‌های زانو است که اگر به آن رسیدگی نشود به بدترشدن وضعیت آن منجر خواهدشد.

کاهش احساس در زانو:

در حالی که معمولا مشکلات زانو همراه با درد هستند اما گاهی نداشتن درد و بی‌حسی زانو علامت اصلی در آسیب زانو است. در صورتی که فرد دردی در زانوی خود دارد که با فشاردادن بر روی محل درد، افزایش نمی‌یابد احتمالا آسیب به زانو وارد نشده و علت درد، عصبی یا آسیب‌هایی است که به زانو مربوط نمی‌شوند.

درد طولانی‌مدت و ناراحتی زانو:

در صورتی که با گذشت زمان درد زانو کاهش نمی‌یابد بهتر است با یک متخصص بیماری‌های زانو مشورت گردد. معمولا اگر در افراد معمولی درد زانو پس از مدت ۳ هفته کاهش نیافت می‌تواند علامت آسیب زانو باشد. افراد ورزشکار در صورتی که ۴۸ ساعت دچار درد بدون کاهش شدند باید به متخصص آسیب‌های زانو مراجعه کنند.

درد در زانو بصورتی که زندگی روزمره را تحت تاثیر قراردهد:

توصیه‌ی کلی این است که هرگاه دردی در بدن، زندگی طبیعی و معمول فرد مانند کار، رانندگی، ورزش یا پیاده‌روی وی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد بهتر است تا با یک متخصص مشورت کند.

دردهایی که موجب اختلال در خواب می‌شوند:

گاهی درد زانو به حدی است که موجب ایجاد مشکلاتی در خواب شبانه می‌شود. در این حالت بهتر است با پزشک متخصص مشورت شود.

سرخی یا بادکردگی در اطراف زانو:

مانند تغییر ساختار زانو در اثر ضربه، هر گونه تغییر حالت یا رنگ زانو یا اطراف آن می‌تواند نشانی از یک آسیب جدی در زانو باشد. در صورتی که فرد احساس قرمزی و بادکردگی در زانو کند و با لمس محل، احساس گرما و ناراحتی کند احتمالا زانوی وی دچار عفونت شده‌است.

کاهش بازه‌ی حرکتی زانو:

در صورتی که زانو دچار آسیب شده‌باشد بافت‌های درونی آن ورم می‌کنند که این بادکردگی می‌تواند در نهایت به کاهش توان و بازه‌ی حرکتی زانو منجر شود و از باز و بسته‌شدن کامل زانو جلوگیری کند. در صورتی که این مشکل برای مدت ۲۴ ساعت از بین نرفت فرد باید با پزشک متخصص مشورت نماید.