علائم شکستگی کشکک زانو

كشكك زانو يكي از سه استخوان اصلي در مفصل زانو است كه ساختار زانو را تشكيل مي‌دهد. كشكك زانو يا كاسه‌ي زانو استخوان كوچكي در جلوي زانو است كه مسئول محافظت از بخش‌هاي داخلي‌تر زانو در مقابل ضربات فيزيكي وارده به زانو است. اين استخوان با لايه‌اي غضروفي پوشیده شده‌است و در تسهیل حرکت استخوان‌های مفصل زانو نیز نقش دارد.

شكستگي كشكك زانو به هر نوع آسيبي گفته مي‌شود كه منجر به ايجاد آسيب به ساختار كاسه‌ي زانو مي‌شود. این آسیب می‌تواند بازکردن زانو را سخت یا غیرممکن کند. آسیب‌های کوچک و شکستگی‌های جزئی کشکک زانو را می‌توان با آتل‌بندی یا گچ‌گیری درمان کرد اما زمانی که شکستگی کشکک زانو طوری باشد که موجب جابجایی قطعات استخوانی کشکک شود، معمولا نیاز به جراحی خواهدبود. در این مطلب سعی شده‌است تا اصلی‌ترین علائم شکستگی کشکک زانو بیان شود. باید توجه داشت که تشخیص نهایی توسط پزشک متخصص صورت می‌گیرد.

علائم آسیب به کشکک زانو:

شکستگی کشکک زانو می‌تواند درد شدیدی ایجاد کند و موجب دشواری راه‌رفتن شود. بادکردگی و تورم در زانو نیز از علائم شکستگی کشکک زانو می‌تواند باشد. برخی از شایع‌ترین علائم شکستگی کشکک زانو شامل موارد زیر هستند:

ایجاد درد

شکستگی‌های کشکک زانو به طور کلی عارضه‌ای سخت هستند که موجب درد و ناراحتی در فرد می‌شوند. راست نگه‌داشتن پا می‌تواند بطور موثری از ناراحتی پا و زانو کم کند در حالی که خم‌کردن زانو می‌تواند به درد شدید در زانو منجر شود.

بادکردگی و ایجاد کبودی در زانو

پس از شکستگی کشکک زانو به طور معمول بادکردگی و کبودی در اطراف زانو و قسمت جلویی آن قابل مشاهده است. اغلب، این بادکردگی‌ها با گذشت زمان بیشتر شده و به سمت قسمت‌های پایینی پا گسترش می‌یابند. گسترش کبودی نیز گرچه معمول نیست اما گاهی مشاهده می‌شود که کبودی نیز با گذشت چند روز در سطح پا گسترش می‌یابد.

ناتوانی در بالاآوردن پا

معمول‌ترین راه تشخیص آسیب کشکک زانو، آزمایشی است که در طی آن از فرد خواسته‌می‌شود تا پای خود را صاف نگه‌دارد و سپس در همان حالت، پا را بالا بیاورد. گرچه نتیجه‌ی این تست لزوما به معنی شکستگی کشکک زانو نمی‌باشد و می‌تواند در اثر سایر آسیب‌ها نیز باشد اما می‌تواند مشخص کند که درمان در چه حد ضروری است.

آسیب‌های قابل مشاهده در کشکک زانو

بر اساس اینکه نوع شکستگی کشکک زانو چگونه است ممکن است این آسیب‌ها از روی پوست زانو قابل تشخیص باشند. این نوع تشخیص پس از آسیب به زانو و قبل از بادکردگی زانو راحت‌تر قابل تشخیص است.

دلایل شکستگی کشکک زانو:

با توجه به نقش و جایگاه استخوان کشکک در زانو، این استخوان در معرض ضربه‌های فیزیکی زیادی در طول زندگی می‌گردد. اصلی‌ترین دلایل آسیب استخوان کشکک زانو شامل موارد زیر است:

• افتادن مستقیم بر روی کشکک زانو
  • برخورد ضربه‌ی مستقیم در هنگام فعالیت‌هایی مانند فوتبال
  • آسیب کشکک زانو هنگام حرکت یا توقف ناگهانی خودرو و برخورد کشکک با داشبورد خودرو
  • انقباض ناگهانی و شدید عضلات چهارسر ران

روش‌های تشخیص شکستگی کاسه‌ی زانو:

آزمون فیزیکی: در این حالت، پزشک به بررسی نشانه‌های شکستگی استخوان کشکک زانو از روی پوست خواهدپرداخت. همارتوزیس نیز یکی از علائمی است که از روی پوست قابل تشخیص است. در این حالت خون پس از شکستگی کشکک زانو، در بین فضای بین مفصل زانو تجمع پیدا می‌کند منجر به ایجاد بادکردگی دردناک در زانو می‌شود.

تصویربرداری با اشعه ایکس: زمانی که پزشک به بررسی ساختارهای سفت بدن مانند استخوان نیاز دارد از تصویربرداری اشعه ایکس استفاده می‌کند. در شکستگی کشکک زانو ممکن است چند تصویر از زوایای مختلف از زانو گرفته‌شود. گاهی یک بیماری نادر به نام bipartite patella وجود دارد. این ناهنجاری منجر می‌شود یک استخوان اضافی در کاسه‌ی زانو ایجاد شود که پزشک را در تشخیص شکستگی کاسه‌ی زانو دچار خطا کند.

در اینصورت، با توجه به اینکه این بیماری در هر دو زانو علائم خود را بروز می‌دهد، تصویربرداری از هر دو زانو صورت می‌گیرد تا پزشک مطمئن شود که ناهنجاری موجود در عکس اشعه ایکس، مربوط به شکستگی کشکک زانو است و نه بیماری bipartite patella. باید توجه داشت که علائم بیان‌شده ممکن است در سایر آسیب‌های زانو و شکستگی‌های استخوان‌های زانو نیز ایجاد شوند بنابراین تشخیص نهایی با پزشک متخصص و بر اساس آزمایش و عکسبردای میسر است.