تاثیرات و عوارض بی تحرکی بر مفصل زانو

بی تحرکی

بی تحرکی یکی از مهم ترین عوامل ابتلا به زانو درد

در زندگی مدرن و امروزی، هر چه پیش می‌رویم کم تحرک‌تر از پیش می‌شویم. کارها و تفریحات ما اغلب طوری هستند که یک جا نشسته‌ایم. پشت میز می‌نشینیم و با کامپیوتر کار می‌کنیم، هنگام کار کردن با گوشی‌های موبایلمان نیز اغلب نشسته‌ایم و تحرک خاصی نداریم. تلویزیون تماشا کردن نیز یکی دیگر از تفریحات روزمره اغلب افراد است که موجب می‌شود زندگی آن‌ها بیش از پیش بی تحرک باشد.

بی تحرکی علاوه بر اینکه احتمال ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی را تا چندین برابر افزایش می دهد؛ در بروز بیماری های اسکلتی از جمله زانو درد نیز دخیل است

متاسفانه امروزه زانو درد به یک معضل جدی در میان تمامیه افراد با سنین مختلف تبدیل شده است که این روزها پیر و جوان نمی شناسد. علاوه بر آسیب دیدگی زانو و بالا رفتن سن که از مهم ترین عوامل ابتلا به زانو درد در افراد مسن می باشد. کم تحرکی نیز می تواند در بروز این عارضه شایع دخیل باشد.

کم تحرکی و نشستن های طولانی مدت خصوصا در جوانان، باعث شده عضلات آنها ضعیف و کم تحرک شده و همین عامل به مرور زمان منجر به آرتروز در نهایت زانو دردهای شدید و دردناک می شود.

عموما افراد بی تحرک به چنین درد و مشکلات زانو دچار می شوند.

تق تق و صدا دادن مفصل زانو

یکی از مهم ترین علت های صدا دادن زانو ضعیف شدن غضروف حد فاصل بین استخوان ها است. این غضروف ها حرکت عضلات را راحت تر می کند. اگر به هر دلیلی غضروف ضعیف شود، استخوان ها سایش پیدا کرده و صدا در زانو تولید می شود.

 بی تحرکی و نشستن های طولانی مدت یکی از مهم ترین دلایل ضیف شدن غضروف حدفاصل استخوان هاست که در صورت بی توجه بودن به این نشانه ها، فرد در معرض آرتروز قرار می گیرد.

در صورتی که صدا دادن زانو همراه با درد باشد و حرکت دادن زانو در این هنگام برای فرد مشکل باشد، این یک علامت جدی است و باید حتما به پزشک متخصص مراجعه نمود تا مشخص شود که آیا آسیب جدی به مفصل وارد شده است یا نه . پزشک متخصص با انجام معایناتی می تواند دلیل صدا دادن زانو را تشخیص دهد و تعیین کند که چه روش درمانی برای فرد مناسب است.

خشکی و سفتی مفصل زانو

خشکی زانو به حالتی گفته می‌شود که حرکت دادن زانو برای شخص مشکل است و محدوده‌ی حرکتی زانوی او محدود شده است. خشکی زانو به همراه درد زانو معمولاً پس از نشستن طولانی‌مدت یا پس از یک ورزش شدید (بخصوص دویدن) آغاز می‌شود. البته بی تحرکی در بروز این نوع عارضه دخیل تر است و افراد کم تحرک بیشتر به این نوع درد ها دچار می شوند.

از آنجایی که خشکی زانو عمدتا به خاطر عدم تحرک زانو ایجاد می‌شود، انجام دادن حرکات اصلاحی که به حرکت آزادانه‌ی مفصل زانو کمک کند، برای درمان خشکی زانو ضروری است. این حرکات نه تنها موجب افزایش دامنه‌ی حرکتی زانو می‌شود، بلکه به افزایش قدرت عضلات، انعطاف‌پذیری و جریان خون و کاهش احتمال بروز آسیب‌دیدگی کمک می‌کند.

آرتروز زانو

استئوآرتریت زانو شایع‌ترین نوع آرتروز است که بیشتر در افراد مسن شایع است و به دنبال آسیب دیدن غضروف های زانو رخ میدهد.

 هرچند عوامل مختلفی هچون مسائل ارثی، تغذیه‌ای، چاقی و… در پدیداری این بیماری مؤثرند، اما مهم‌تر از اینها، آنچه می‌تواند این بیماری را تشدید کند، کم‌تحرکی و بی‌تحرکی است که متأسفانه رو به افزایش اند.

طبق بررسی های به عمل آمده کارمندانی که به اقتضای شغل خود ساعت‌ها پشت کامپیوتر می‌نشینند، به شدت در معرض ابتلا به آرتروز زانو قرار دارند. زیرا این افراد به دلیل بی تحرکی، از عضلات ضعیفی برخوردارند که همین عامل شما را مستعد آسیب دیدگی قرار می دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *