اصول مراقبت از زانوها

زانو درد یکی از درد های رایج با افزایش سن است که بیشتر در بانوان دیده می شود . سن ، آسیب های قلبی ، فعالیت ورزشی و وزن از عوامل اصلی خطر هستند و اگر شما یکی از این مشکلات را داشته باشید لازم است برای پیشگیری از مشکلات مفاصل زانوی خود قدمی بردارید . در این مقاله به بیان نکاتی در جهت مراقبت از زانو ها می پردازیم .

اگر شما نیز با توجه به سن و سبک زندگیتان علائمی شبیه این دارید جهت مشاوره یا رزرو نوبت میتوانید از این لینک اقدام نمایید

آنچه باید برای مراقبت از زانوی خود انجام دهید :

۱٫ وزن خود را کنترل کنید :

هر یک کیلوگرم وزن اضافه بر وزن ایده آل شما ، باعث می شود در هنگام راه رفتن بین ۳ تا ۴ کیلوگرم وزن اضافه بر زانو های شما وارد گردد . این فشار در حرکاتی مانند دویدن یا بالا رفتن از پله ها بیشتر هم می شود . این فشار اضافی باعث تخریب سریع تر غضروف زانو می شود .

۲٫ عضلات ران و باسن را تقویت نمایید :

پزشکان اظهار دارند که شروع به تقویت عضلات به ایجاد ثبات در مفصل زانو کمک می کند . علاوه بر این ، عضلات ، فشاری که بر زانو وارد می شود را جذب می کنند . تقویت زانو باید ایمن باشد و با عضلات ران و ماهیچه های اصلی شروع شود . بهتر است با یک متخصص فیزیوتراپی مشورتی داشته باشید تا او برنامه خاصی را برای شما فراهم آورد .

۳٫ اجسام سنگین جابجا نکنید :

حمل جسم سنگین موجب آسیب گردن ، کمر و زانو می شود ؛ پس تا جایی که امکان دارد از جابجایی اجسام سنگین خودداری کنید . به یاد داشته باشید ، وقتی جسمی را حمل می کنید ، فشاری که به زانو ها وارد می شود ، چندین برابر وزن آن جسم است .

۴٫ کفش مناسب بپوشید :

استفاده از کفش مناسب برای استفاده روزانه ، راه پیمایی و ورزش ، در محافظت از زانو ها بسیار مهم است . کفش هایی که محافظ ضربه گیر یا ژل دارند ، با تعدیل ضربات ، جلوی آسیب های احتمالی به زانو را می گیرند . راه پیمایی با کفش نامناسب باعث ایجاد کمر درد و درد زانو در کوتاه مدت و وارد شدن آسیب به کمر و زانو در دراز مدت می شود . همچنین استفاده طولانی مدت از کفش های پاشنه بلند توسط خانم ها بسیار مضر است . خانم هایی که زیاد از این کفش ها استفاده می کنند ، ناچار اند برای حفظ تعادل خود فشار بیشتری را بر روی پنجه ها و زانو ها وارد نمایند . در صورت استفاده طولانی مدت ، این امر منجر به تخریب سریع تر مفصل زانو می شود .

۵٫ در مصرف نمک، روغن ذرت و پنیر زیاده روی نکنید :

مصرف بیش از حد نمک ممکن است منجر به التهاب مفاصل شود ، بنابراین میزان مصرف نمک خود را به میزان متوسطی که معقول است کاهش دهید .
ذرت نیز ممکن است سبب التهاب شود بنابراین بهتر است از روغن زیتون بکر استفاده کنید . برخی متخصصان نیز توصیه می کنند از مصرف پنیر اجتناب کنید زیرا ممکن است به دلیل داشتن چربی زیاد آرتروز زانو را افزایش دهد .

۶٫ در وضعیت مناسب بنشینید :

وقتی در وضعیت دو زانو یا چهار زانو ، روی زمین می نشینیم فشار زیادی به زانو وارد می شود . پس اگر عادت دارید روی زمین بنشینید ، سعی کنید پاهایتان را دراز کنید . به خاطر داشته باشید که نشستن بر روی صندلی ، به شرطی که صندلی مناسب باشد برای زانو بسیار بهتر از نشستن بر روی زمین است .

 

۷٫ آب و مایعات کافی بنوشید :

ننوشیدن آب و کم آبی باعث کاهش تمام مایعات بدن از جمله مایع مفصلی زانو می شود . این امر آسیب پذیری زانو را در هنگام تمرینات ورزشی بالا می برد . با نوشیدن آب کافی در هنگام پیاده روی و ورزش به تامین گردش خون کافی برای مفصل زانو و عضلات ران کمک نمایید .

۸٫ تا حد امکان از توالت های معمولی استفاده نکنید :

استفاده از توالت های معمولی فشار زیادی را به زانو ها وارد می کند . اگر دارای درد زانو هستید ، بهتر است از توالت فرنگی استفاده کنید . اگر چنین امکانی ندارید ، صندلی های مخصوصی که بر روی توالت گذاشته می شود را تهیه نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *