عمل جراحی تعویض مفصل و کشکک زانو (آرتروپلاستی)

فوق تخصص زانو

عمل جراحی تعویض مفصل و کشکک زانو(آرتروپلاستی)

در عمل جراحی تعویض مفصل زانو، جراح شما با استفاده از ابزارهای دقیق و با استفاده از محاسباتی که قبل از عمل جراحی انجام دادهاست، اقدام به برداشتن و تراشیدن سطوح مفصلی در زوایای از پیش تعیین شده می‌نماید. سپس با توجه به ابعاد استخوان شما با استفاده از سایز مناسب پروتز که تشکیل شده از چند نوع آلیاژ با مقاومت بالا و یک پلاستیک پلی اتیلن است درون زانو جاسازی می‌کند. پلاستیک پلی اتیلن یک فراورده با فن‌آوری بسیار پیشرفته است که بتواند علی‌رغم ایجاد سطح لغزنده بین سطوح فلزی پروتز، مقاومت بسیاری در مقابل سایش و شکستگی داشته باشد. اگر به صورت ساده بخواهیم این عمل را توصیف کنیم، این جراحی همانند تراش دادن دندان خراب و گذاشتن روکش دندان برای اجتناب از درد و ناراحتی ناشی از خرابی دندان است. باید بدانید که تکنولوژی ساخت پروتزها به گونه‌ای طراحی شده است که همه انحناها و خصوصیات زانوی سالم رعایت شده باشد تا بتواند وقتی به عنوان روکش مفصلی استفاده می‌گردد، تا حد بسیار زیادی حرکات زانو را بازیابی نماید.

چه زمانی بهتر است این عمل جراحی انجام شود؟

بسیاری از مشکلات و دردهای زانوی شما ممکن است با انجام اقدامات غیرجراحی بهبود یابد. این اقدامات عبارتند از:

تقویت عضلات اطراف زانو

کنترل وزن

مصرف داروهای ضد درد و التهاب

تزریق داروهای مفصلی

عمل تعویض مفصل زانو تنها زمانی قابل توصیه است که مفصل به شدت آسیب‌دیده باشد و درد و ناراحتی زانو به سایر روش‌های جایگزین پاسخ نداده باشد. یا زانو دچار انحراف شدید و پیش رونده شده و آرتروز زانو شدید باشد.

مراقبت‌ها و برنامه ورزشی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

زمانی که درمان‌های پزشکی برای کاهش درد و بی‌ثباتی زانو مفید واقع نشوند آرتروپلاستی یا تعویض مفصل زانو مورد ملاحظه و توجه قرار می‌گیرد. پس از انجام عمل جراحی، شما به منزل یا مرکز توان‌بخشی مراجعه خواهید کرد. به هر حال پزشک تا زمانی که عضلات شما قدرت لازم را برای رسیدن به دامنه حرکتی طبیعی مفصل پیدا کنند، درمان‌های فیزیکی مستمری را توصیه خواهد کرد.