آیا صدا دادن زانو خطرناک است؟

مفاصل زانو با خم و راست شدن، دامنه‌ی حرکتی وسیعی را پشتیبانی می‌کنند. به غیر از فعالیت‌های ورزشی، فعالیت‌های بسیار زیاد دیگری مانند راه رفتن، دویدن، پریدن، کوهپیمایی، بلند شدن روی پاها و نشستن، به طور عادی در زندگی روزمره‌ی ما انجام می‌شوند که همگی توسط مفصل زانو انجام می شود.

 

مفصل زانو دارای غضروف‌هایی است که ضربه ی‌های وارد شده به مفصل زانو را جذب می‌کنند. در صورتی که این غضروف‌ها آسیب ببینند و دچار فرسایش شوند، استخوان‌ها روی همدیگر سایش پیدا می‌کنند که این موضوع موجب شنیدن صدای غیرطبیعی از زانو می‌شود.

اگر شما نیز با توجه به سن و سبک زندگیتان علائمی شبیه این دارید جهت مشاوره یا رزرو نوبت میتوانید از این لینک اقدام نمایید

آرتروز یکی از مهم ترین علت های صدا دادن زانو

صدا دادن زانو مشکل جدی و خطرناکی نیست اما در صورتی که همراه  باصدا دادن، درد و علائمی دردناک دیگری شما را آزار دهد در این صورت نشان دهنده چنین بیماری ها است:

داشتن اضافه وزن

بالا رفتن سن و ضعیف شدن عضلات و مفاصل

آسیب دیدگی شدید مینیسک و غضروف زانو

آرتروز زانو

پارگی رباط های زانو

تشکیل بافت های اضافی در اطراف مفصل زانو

کندورمالاسی یا نرمی کشکک زانو

بیماری زانوی دوندگان

 

صدا دادن زانو در صورتی که با درد همراه باشد خطرناک است

 

روش های درمان صدا دادن زانو

روش های مختلفی برای درمان صدا دادن زانو وجود ارد که انتخاب هر یک از اینها بسته به عوامل مختلفی همچون شدت صدا دادن، بروز درد در حین صدا دادن و بسیاری عوامل دیگر متفاوت است. روش های درمان صدا دادن زانو را به دو گزینه جراحی و غیرجراحی تقسیم می شود که این روش ها شامل:

 

درمان صدا دادن زانو با کم کردن وزن بدن

صدا دادن زانو معمولا بی خطر است و مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند البته در صورتی که بر اثر بیماری، ضربه یا آسیب دیدگی ایجاد نشده باشد.

اولین اقدام برای درمان صدا دادن زانو، کم کردن وزن است. زیرا اضافه وزن فشار زیادی را به زانو وارد کرده و بدین ترتیب موجب می شود مقدار کاری که زانو باید انجام دهد؛ افزایش پیدا کند و در حین حرکت زانو صدا دهد. از دیگر روش های ساده و خانگی برای درمان صدا دادن زانو می توان به مواردی همچون:

قرار دادن کمپرس یخ در زانو

استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی

بستن زانو با بریس یا بانداژهای فشاری

 

حرکت اصلاحی یا ورزش

در صورتی که علت صدا دادن زانو، ناپایداری و ضعیف شدن عضلات چهار سر ران است؛ در این صورت ورزش می تواند تاثیرات خوبی در کاهش و درمان صدا دادن زانو داشته باشد.

 

درمان های جایگزین

تزریق پی آر پی، تزریق کورتیزول، مگنت تراپی از جمله رایج ترین روش های درمان صدا دادن زانو هستند که قبل از جراحی پیشنهاد می شوند.

 

جراحی

چند روش جراحی برای درمان تق‌تق یا صدا دادن زانو وجود دارد. اعمال جراحی برای تصحیح تق‌تق کردن انجام نمی‌شوند بلکه برای تصحیح بیماری زمینه‌ای که باعث بروز این نوع علائم می شود؛ انجام می‌شوند. هدف بیشتر جراحی‌ها صاف کردن سر مفصلی استخوان‌های زانو است به ‌طوری‌ که در طول حرکت اصطکاک کمتری وجود داشته باشد.

 

ورزش برای درمان صدا دادن زانو

همان طور که اشاره شد صدا دادن زانو اغلب  به دنبال برخی بیماری های زانو از قبیل آرتروز، کشیدگی تاندون یا پارگی غضروف به وجود بیاید. برخی از انواع صداهای زانو با عوارض جدی همراه هستند حال آنکه برخی دیگر مشکلی را به وجود نمی‌آورد. به هر حال شما می‌‌توانید با افزایش قدرت و انعطاف پذیری عضلات اطراف زانو به بهبود این مشکل کمک کنید. این امر به شما کمک می‌کند عملکرد مجدد زانوی خود را به دست بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *