آشنایی با انواع پروتزهای زانو

یکی از مهمترین نکات در انجام یک تعویض مفصل صحیح و کارآمد زانو، انتخاب پروتز زانو مناسب است. در ادامه با برخی از این پروتز ها و کاربردهای آن ها آشنا خواهید شد.

در بیمارانی که یک نیمه زانو انها خراب است از پروتزهای نیمه یا unicompatmental استفاده می شود.

 
در بیمارانی که دچار انحرافات خفیف پرانتزی یا ضربدری در مفصل زانو هستند از پروتز های پرایمری استفاده می شود. این پروتزها ساختار ساده تری دارند ولی مدت زمان طولانی تری را در زانو باقی میمیانند این پروتز ها انواع مختلفی نظیر cruciate retaining . Mobile bearing, posterior stabilizer دارند که به صلاح دید جراح برای بیمار انتخاب می شوند.
 
 
در صورتیکه انحراف زانو شدید باشد، پروتز های پیچیده تر به اصطلاح کانسترین (constrain) به کاربرده می شود. این نوع پروتزها برای آسیب های لیگامانی شدید که در گذشته رخ داده اند نیز کاربرد دارد. از دیگر کاربردهای پروتزهای پیچیده می توان به درمان رباط های جانبی ناکارآمد زانو اشاره کرد. بطور کلی پروتزهای پیچیده از پایداری بیشتری برخوردار هستند.
 

اما اگر این ناپایداری ها و دفرمیته ها خیلی شدید باشند نظیر بیمارانی که زانوی آنها به سمت عقب حرکت می کند از پروتز هایی که به آن ها پروتز های لولایی (hinged) گفته می شود استفاده خواهد شد.

هزینه پروتز زانو

به تبع هرچه میزان پیچیدگی پروتز زانو بیشتر می شود قیمت آن هم افزایش می یابد. به همین دلیل بسیار توصیه می شود به بیماران قبل از انجام جراحی با معاینه دقیق و عکسبرداری دقیق نوع پروتز مشخص شود تا در صورتی که بیماران نیاز به پروتز های پیچیده تر داشته باشند حتما هنگام عمل حاضر باشند تا نتیجه مثبتی از جراحی حاصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *